Preuzeto sa www.majkic.net
Ovu aktuelnu temu započećemo sa konkretnim primjerom Sanje Đorđević, specijalistom prodaje u jednoj kompaniji.
"Ne vrijedi mi da ulažem u skup alat,
mašine! Znaš kakvi su majstori?! Ne čuvaju, ne paze, nije ih briga
uopšte za imovinom firme", priča vlasnik kompanije od preko 200
zaposlenih u proizvodnji.
"Ako nađem način, da smanjimo broj
odlazaka na servis i povećamo produktivnost, imamo li dogovor da kupuješ
od nas onda?", pita Sanja.
"Naravno! Kako!"
"Koliki je povrat investicije mašina - ROI a koliko je garantni period?"
"ROI je godinu dana, možda i kraće, ali
znaš kako je u Srbiji, raditi. Garantni rok 3 godine, ali ne uključuje
fizička oštećenja i ukradene dijelove."
"Hajde da počnemo sa 5 najboljih
radnika, koje trenutno imaš i sa 5 onih čije mašine najčešće idu u
servis. Reci im da ćeš kupiti nove mašine i da će nakon isteka garantnog
roka, te mašine biti njihove. Može?"
"Dogovoreno. Možeš li im ti to reći?"
Stojim ispred 200tinjak zavarivača i bravara i pričam im kako će dobiti od vlasnika dobre mašine nakon 3 godine rada.
Neverica. Hoće na papiru dokaz. Obećavamo dokaz. Dobijaju i papir i mašine!
Znate šta se desilo?
Procenat krađe, kvarova, lomova i servisa je pao ispod 60%!
Produktivnost je porasla za 20%, u ta prva tri mjeseca.
Zaključak ove priče:
Kad razumijete šta je zaposlenima važno,
šta će oni, osim zarade imati kao privilegiju, bonus, dobićete i
smanjenje troškova i rast produktivnosti. Neki - dobru prodaju! Sve
može, ako postoji dobra volja!
Motivacija je najvažnija tema u savremenom menadžmentu
Glavni zadatak svakog menadžera je da
kontinuirano upoznaje, razvija i motiviše svoje zaposlene. Ukoliko
menadžer posjeduje entuzijazam i motivisanost, ta energija se širi i
među zaposlene po principu koncentričnih krugova.
Istraživanja o motivaciji ukazuju da:
- Demotivisanost zaposlenih rezultuje ukupnom štetom koja iznosi između 292 i 355 mld USD* godišnje na globalnom nivou
- Nemotivisani zaposleni primjetno više odsustvuju s posla, kao i da su daleko manje lojalni firmi
- Zaposleni su motivisani kada imaju doživljaj pravedne raspodjele nagrada prema uloženom radu
- Preplaćenost nekih osoba u organizaciji najčešće ne povećava njihovu motivaciju, ali smanjuje motivaciju ostalih zaposlenih
- Važna je konzistentnost i dosljednost u nagrađivanju
- Novčane nagrade jesu veliki motiv, jer omogućavaju zadovoljenje niza potreba, ali isto tako ljudi su često motivisaniji drugim načinima – priznanjima, pohvalama, dobijanjem većih odgovornosti ili pružanjem mogućnosti da ostvare nešto značajno.
Kako razmišljaju zaposleni, a kako poslodavci?
Zaposleni ističu da ih motiviše:
- pohvala za dobro obavljen posao,
- osjećanje da znaju šta se dešava u kompaniji
- pomoć pri rješavanju privatnih problema
- siguran posao
- dobra plata
- interesantan posao
- posao koji im omogućava da napreduju u karijeri.
Poslodavci smatraju da zaposlene najviše motiviše:
- novac,
- siguran posao,
- napredovanje na poslu.
Prekovremeni rad
Najveću grešku koju kompanije mogu da
naprave na dugoročnijem planu je da se postave prema prekovremenom radu
kao nečemu što je svakodnevno i podrazumjevajuće, i insistiranju da se
ta forma ispoštuje bez obzira na rezultate zaposlenog. Uspješne
kompanije imaju stav da je radno vreme fleksibilno.
Nagrađujte rezultate, a ne vrijeme provedeno na poslu!
Ovakvim stavom odgovornost je na pojedincu i na ličnoj organizaciji vremena.
U Japanu čak postoji i riječ za umiranje zbog prezaposlenosti i stresa na poslu – karoši.
Vlada Japana pokrenula je seriju programa za pomoć zaposlenima jer
stopa smrtnosti zbog posla raste. Bilo bi zanimljivo da Japanac dođe da
nas vidi kako radimo :)
I na kraju, par mudrosti
Nekada je najveća motivacija reći samo “Hvala”. S.Sieglar
Izgradnja novog društva je stvaranje
uslova rada i opšte atmosfere u kojoj djelotvorni motivi neće biti
materijalni dobitak, već psihičko zadovoljstvo. E.Fromm
Da bi zaista bio motivisan moraš se najprije sporazumjeti sa samim sobom. W.Dyer
Motivacija je skup sastavljen od faktora
koji čine dva podskupa. Prvi podskup čine faktori koji uzrokuju
nezadovoljstvo, a drugi podskup čine faktori koji uzrokuju zadovoljstvo.
Herzberg
Mislim da postoje samo dva velika
motivatora u životu. Jedan je strah, drugi je ljubav. Ako upravljate
zastrašivanjem, nećete stvoriti uslove da zaposleni daju svoj maksimum i
da iskoriste svoje potencijale. J.Carlzon
Lijepe riječi mnogo vrijede, a ne koštaju. G.Herbert
Ljudi teže podnose nejednakost nego neslobodu. A.Tuckwell
Nema tih ljudi koji nisu sposobni da urade više od onoga što misle da mogu. H.Ford
Ljudi rade za novac, ali će istrčati jedan dodatni krug samo radi priznanja, pohvale i kritika. S.R.Levine
Što se nagrađivanje češće primjenjuje njegovi efekti su slabiji. Edvard de Bono
Želite li podstaći ljude na rad,
probudite u njima želju za takmičenjem. Ne mislim na okrutno, bezobzirno
nadmetanje, nego na čovjekovu želju za isticanjem. Sh.Schwab
Ako želite sagraditi brod nemojte
okupljati ljude i naređivati im da nabave drvo, pripreme alat, podjele
zadatke, već ih učite težnji za beskrajnim morem.
* Do cifre od 292 – 355 mil USD je došla
Agencija za istraživanja Galup prilikom istraživanja na temu
(de)motivacije zaposlenih. U istom istraživanju su istakli i podatak da
je 19% zaposlenih koji su učestvovali u anketi izjavilo za sebe da su na
poslu „aktivno isključeni“.
** (Komentar čitateljke)
Ne dopada mi se jedino što se i ovde na
kraju svi stavljaju u isti koš (ako ćemo o zaposlenima), inače odličan
tekst. Lično ne padam na tapšanje po ramenu, a takmičarski duh i potrebu
za isticanjem uopšte nemam, u poslu me vode drugi motivi (zdrava radna
atmosfera, nehisterični robovlasnici koji se ne rasplaču odmah ukoliko
ovaj mjesec nije ispao onako kako su oni zamislili, nego je majka Srbija
i realno stanje u istoj nadvladalo “pozitivne afirmacije”, manje
menadžerskog filozofiranja (izgovaranje ogromnog broja fraza da bi se
tek nakon 30-ak minuta izgovorio zahtjev-obično NLP-ovski pristup
zaposlenom za kog se obično misli da je još jedan “nemisleći”) a više
konkretnih i povezanih rečenica itd. itd. Vrlo često (sa naglaskom na
vrlo) radnike motiviše prosto jednostavnost. A toga je danas jako, jako
malo. Uglavnom je previše filozofije i komplikovanja inače veoma
jednostavnih stvari.
Ako vam se ovaj članak dopao, lajkujte FB stranicu DM Spot, Twitter ili LinkedIn i budite obavješteni kad novi članak bude objavljen.
Izvor: www.mcb.rs
Vezani tekst:
Коментари
Постави коментар