Preuzeto sa www.majkic.net
Ako ste pomislili da ćemo sada rješavati problem pojavljivanja famoznog plavog ekrana,
prevarili ste se. Zašto da to radimo dok je računar pod garancijom? Još
da nam kažu "sam si nešto čačkao, ne priznajemo garanciju"...
U slučaju da vam se određeni proizvod
pokvario npr. laptop računar, a još uvijek je pod garancijom, zakon o
zаštiti potrošаčа nalaže da se pismeno obratite prodavcu koji vam je
prodao isti a koji je dužan postupiti u skladu sa zakonom. Ukoliko
prodavac osporava postavljeni zahtjev, dužan je potrošaču odgovoriti u
pisanoj formi u roku od osam dana od prijema zahtjeva.
Zbog zakonskih rokova, reklamaciju
morate podnijeti poštom sa povratnicom uz navođenje tačne adrese objekta
u kome ste kupili proizvod.
Često se dogodi da se potrošač žali
prodavcu i reklamira proizvod na način da prijavi kvar na telefon
naveden na garantnom listu, ali da ne pošalje pismeni zahtjev, a tada
još uvijek pravni postupak ne postoji.
Još jedna pojava je interesantna, kupili
ste računar kod prodavca, računar se pokvario, vi prijavljujete kvar
kod prodavca a on vam kaže da on više ništa nema sa tim i da se javite u
ovlašćeni servis (neka druga firma koja ima ugovor sa prodavcem). Ovo
je takođe, kršenje zakona o zaštiti potrošača koji slobodno možete da
prijavite inspektoratu.
Vratimo se na prvi slučaj. Dakle,
prijava putem telefona jeste brža i u većini slučajeva funkcioniše bez
problema ali ako osjetite da odziv ili popravka predugo traje, rješenje
je u papiru (na žalost). Bez reklamacije na papiru ne možete dokazati
datum prijave kvara.
Ukoliko prodavac ne odgovori na zahtjev potrošača, najbolje rješenje je da se pismeno obratite Republičkoj upravi za inspekcijske poslove. Na zahtjev potrošača inspektor će donijeti rješenje kojim se naređuje prodavcu da udovolji opravdanom zahtjevu potrošača.
Novčanom kaznom od 3.000 do 15.000 KM
kazniće se za prekršaj prodavac ako u propisanom roku ne udovolji
zahtjevu potrošača u roku od osam dana, tj. ne odgovori na postavljeni
zahtjev potrošača.
Prava potrošača na reklamaciju na kupljeni proizvod
Svaki potrošač ima pravo reklamirati
kupljeni proizvod ili pruženu uslugu. Kupac je dužan primljenu stvar na
uobičajeni način pregledati i o nevidljivim nedostacima obavijestiti
prodavatelja u roku od osam dana.
Kupac koji je blagovremeno i uredno obavijestio prodavca o nedostatku može:
- zahtijevati od prodavca da nedostatak ukloni ili da mu preda drugu stvar bez nedostatka (ispunjenje ugovora);
- zahtijevati sniženje cijene
- izjaviti da raskida ugovor.
U svakom od ovih slučajeva, kupac ima
pravo i na naknadu štete. Pored toga, prodavac odgovara kupcu i za štetu
koju je ovaj zbog nedostatka stvari pretrpio na drugim svojim dobrima, i
to prema opštim pravilima o odgovornosti za štetu.
Zakon o zaštiti potrošača ovo značajno
ovlašćenje kupca/potrošača dodatno pojašnjava u slučajevima nedostatka
na stvari/proizvodu, prodavac je, na zahtjev i po izboru potrošača,
dužan:
- zamijeniti proizvod s nedostatkom drugim istovjetnim novim ispravnim proizvodom;
- vratiti plaćeni iznos i naknaditi stvarne razumne troškova vraćanja proizvoda s nedostatkom;
- ukloniti nedostatak na proizvodu o svom trošku.
Ove odredbe se ne odnose na proizvode sa
garancijom (garantnim listom), te je bitno naglasiti da tek po
iscrpljivanju prava na reklamaciju potrošač može koristiti druge pravne
lijekove i institucionalne mehanizme zaštite koji mu stoje na
raspolaganju.
Koja prava imaju potrošači u slučaju neispravnosti proizvoda pod garancijom?
Potrošač može u slučaju neispravnog
funkcionisanja stvari za vrijeme garantnog roka tražiti opravku ili
zamjenu od prodavca bez obzira kad se taj nedostatak u funkcionisanju
pojavio. Zakonom o obligacionim odnosima predviđa se pravo potrošača da
prvo traži opravku, a tek potom zamjenu.
On ima pravo i na naknadu štete koju je
pretrpio zbog toga što je bio lišen upotrebe stvari s tim da lica koja
su odgovorna po garanciji mogu, a što često i praktikuju, dati
potrošaču za vrijeme opravke ili zamjene drugu stvar da se njome
koristi. Ta stvar ne mora da bude nova, ali mora da bude u stanju da se
redovno upotrebljava, s tim da u tom slučaju kupac gubi pravo na
naknadu štete.
U slučaju manje opravke proizvoda
garantni rok se produžava za onoliko vremena koliko je kupac bio lišen
upotrebe stvari, dok u slučaju bitnije opravke proizvoda tj. kada je
izvršena zamjena stvari ili njena bitna opravka, garantni rok počinje
iznova da teče.
Nakon isteka garantnog roka proizvođač,
odnosno dobavljač, je dužan da snabdije tržište rezervnim dijelovima
bez kojih se taj proizvod ne može upotrijebiti prema predviđenoj
namjeni. Rok za snabdijevanje tržišta rezervnim dijelovima ne smije
biti kraći od tri godine za kućanske aparate, a za tehnički složene
aparate ne smije biti kraći od pet godina.
U slučaju prestanka proizvodnje
proizvoda, proizvođač ili dobavljač je dužan da osigura nabavku
rezervnih dijelova koji za tehnički složene proizvode ne može biti kraći
od deset godina.
Da li garancija vrijedi za sve slučajeve neispravnosti proizvoda?
Garantnim listom su definisani koji
kvarovi su obuhvaćeni garancijom. Obično se predviđa da garancija ne
važi ako kupac nije koristio stvar u skladu sa njenom namjenom, nije je
uredno održavao ili kad stvar ne funkcioniše ispravno zbog razloga koji
su spoljni (viša sila).
U kojem je roku potrebno javiti prodavcu da postoji kvar?
Prijavu kvara treba javiti bez odlaganja kako ne bi došlo do povećanja oštećenja na stvari.
Kupili ste proizvod na sniženju i prodavac tvrdi da nemate pravo na reklamaciju?
I u slučaju kupovine proizvoda na
sniženju potrošači imaju pravo na reklamaciju osim u slučaju da im je
prije kupovine bilo poznato da kupljena stvar ima neki nedostatak i zbog
toga je istom snižena cijena.
U nastavku prilažem primjer Reklamacije
na kupljeni proizvod kojim i direktno omogućavamo potrošaču da ostvari
svoja prava, te anticipiramo potencijalne postupke (i povezano s tim
troškove) pred nadležnim institucijama.
Izvori:
Ako vam se ovaj članak dopao, lajkujte FB stranicu DM Spot i budite obavješteni kad novi članak bude objavljen.
Коментари
Постави коментар