Preuzeto sa www.majkic.net
Osnovnih škola u Republici Srpskoj je nešto ispod 700. Od tog broja, otprilike njih 400, mahom na periferiji, nemaju priključak na internet.
Osnovnih škola u Republici Srpskoj je nešto ispod 700. Od tog broja, otprilike njih 400, mahom na periferiji, nemaju priključak na internet.
U narednom periodu planirano je uvođenje interneta u sva područna odjeljenja i obezbjeđivanje dovoljnog broja računara.
Problem broj 1:
Ako pitate direktore škola da li je
potrebno da ove ustanove posjeduju računare povezane na internet, svi će
reći da jeste. Ako ih pitate da vam obrazlože zašto je to bitno,
dobićete odgovor tipa:
"Jer to iziskuje savremeni način života" ili "Mora se biti u korak s vremenom" i sl.
Dakle, oni znaju da su moderne tehnologije potrebne ali ne i koji je njihov potencijal niti kako ga iskoristiti.
Rješenje problema broj 1: hmm, ostaviću ga za kasnije...
Neki dan sam pročitao da je u okviru "Projekta Dositej"
za 187 osnovnih škola obezbjeđeno impresivnih cca 22.000 računara
raspoređenih u informatičkim kabinetima u osnovnim školama širom
Republike Srpske.
Problem broj 2:
Postavljaju se pitanje tehničke podrške:
- Održavanje 22.000 računara na 187 lokacija, uključujući antivirusni softver, Windows ažuriranja WSUS i sl.
- Održavanje komunikacionog sistema na 187 lokacija sa svim onim što uz to ide internet link, Firewall, Switch, Router, WiFi, licence, administracija uređaja i dodjeljivanje rola i sl.
- Održavanje servera uključujući i email Exchange Server, koji bi koristili nastavnici ali i učenici (zašto ne).
- Održavanje Aktivnog direktorijuma. To je tehnologija koju je razvio Microsoft kako bi centralizovao upravljanje računarima tako što ih grupiše u domen. Omogućava sistem administratorima da sa jednog mjesta administriraju računare i servere. Sa svakom novom verzijom povećava se broj servisa (Roles and Features). Samba je domen kontroler za Linux OS.
- Bekapovanje svega onog što je potrebno, npr. Veeam softvera ili sl.
- Informaciona bezbjednost itd.
Obzirom da ovo nije konačan broj
računara jer nisu sve škole pokrivene, očekivati je da će navedene
brojke biti i značajno veće pa je potrebno planirati sve navedene
aktivnosti kako se ne bi našli u situaciji da poslije izvjesnog vremena
većina opreme nije ispravna pa bi u tom slučaju škole bile prinuđene da pređu na
tradicionalni način učenja - kreda i tabla.
Rješenje problema broj 2:
Treba pronaći način da se ovaj problem
prepozna i da se ponudi neko realno rješenje uzimajući u obzir da
školske ustanove nemaju finansijsku mogućnost da snose troškove
održavanja ovolikog broja računara i računarske opreme.
Jedan od načina je da se organizuju
sekcije u srednjim školama i informatičkim fakultetima širom Republike
koje bi okupljale informatičke entuzijaste.
Zadatak ovih sekcija, osim
učenja, bi bio i praktičan rad na održavanju računara, računarskih mreža i
sl. u školama u svojoj lokalnoj zajednici a po mogućnosti i šire.
Siguran sam da bi se mogla naći i neka simbolična naknada za ove
aktivnosti a njihov rad bi se vrednovao poput obavljene stručne prakse a
svi učenici-studenti uključeni u ovu sekciju bi stekli praktično iskustvo na osnovu kojeg bi sutra našli i posao.
IDEMO DALJE, AKO PRETPOSTAVIMO DA SU PROBLEM 1 + PROBLEM 2 RIJEŠENI, NAMEĆE SE
Problem broj 3:
Imamo računare koji rade, spojeni su na
internet, postoji tehnička podrška, donešene su bezbjednosne politike i
iste su primjenjene na sve korisnike. Šta onda, da li je riješen problem
informatizacije školstva i informatičkog opismenjavanja djece?
- Da li je dovoljno da djeca znaju da ukucaju neki izraz na Google-u?
- Da li je dovoljno ako se u Word-u ili u html-u napiše rečenica "Zdravo svijete"?
- ili ako se pošalje i odštampa jedan email?
- ok, nauče oni i više od toga ali...
Nije dovoljno, jer ne postoji odgovarajuće
rješenje koje bi se koristilo u nastavi kao sredstvo za proaktivno
učenje (bar ja mislim da ne postoji, ako ovako nešto već postoji, onda
je moja greška).
Pisao sam o nekim softverska rješenja, mahom besplatnim, koja bi se na jednostavan način mogla primjeniti u školama 21. vijeka
Rješenje problema broj 3:
Obzirom da su se direktori izjasnili "da
se mora biti u korak sa vremenom" i da "to iziskuje savremeni način
života", predstavljavam NearPod - Tehnologiju u učionici.
Nearpod je alat koji omogućava nastavniku da od klasične napravi prezentaciju koja traži od učenika da bude aktivni učesnik.
Uz tekstualne i slikovne sadržaje
jednostavno se mogu ugraditi audio i video klipovi kao i kompletne web
stranice, koje je moguće pregledati unutar prezentacije.
Aktivnost učenika podstiče se dodavanjem
interaktivnih elemenata kao što su pitanja otvorenog tipa, ankete,
kvizovi ili rukom pisani odgovori i crteži i to ne na kraju prezentacije
koja traje npr. dva časa, već svako malo sa ciljem da se održao fokus
učenika na gradivo.
Povratnu informaciju sa odgovorima
nastavnik dobija u realnom vremenu. Nastavnik (sa ulogom supervizora) u
učionici upravlja tempom prezentacije sa svog računara dok učenici koji
su npr. kod kuće putem linka mogu ponovo pregledati istu prezentaciju
ali tempom koji njima odgovara.
Nastavnicima je potreban korisnički
nalog unutar Nearpodovog okruženja dok učenicima on nije potreban jer
prezentaciji pristupaju pomoću šifre koja se automatski generiše. Tako
generisanu šifru, nastavnik će putem email-a ili upisivanjem na tabli,
poslati svojim učenicima koji će ga unijeti na traženo mjesto.
Za svakog učenika i svaki interaktivni
element generiše se statistika u realnom vremenu, čuva se na serveru i
zavisno o želji i potrebi, nastavniku se šalje izvještaj na email.
Svaki put kada učenik (ili drugi
korisnik sa kojim je podijeljen link - čitaj roditelj) pristupi
prezentaciji u nastavnikovom okruženju ostaje zabilježena informacija o
aktivnostima ove osobe.
Osnovni korisnički nalog (silver user) je besplatan i sadrži sljedeće aktivnosti:
- Kreirajte ankete,
- interaktivne kvizove,
- otvorena pitanja,
- lijepe prezentacije
- i još mnogo toga koje su i više nego dovoljne za izradu kvalitetnog nastavnog sadržaja.
Za naprednog korisnika (gold user) plaća se naknada. Vidi sliku.
Kako funkcioniše u praksi
Prvu prezentaciju možete završiti i za
15 minuta, otprilike koliko je meni trebalo. Nakon što ste kreirali
besplatan nalog, nađite neku ppt prezentaciju i učitajte je u Nearpod.
On će vašu prezenaciju da konvertuje u niz slikovnih slajdova. Preostalo
je da dodate aktivnosti koje će aktivirati učenike poput kviza,
pitanja. To radite putem interfejsa koji je izuzetno jednostavan i
intuitivan.
Svima je dobro poznato da na kraju časa
ima učenika koji aktivno učestvuju u ponavljanju ali da ima onih koji
nisu pratili nastavu. Nakon časa realizovanog uz pomoć Nearpod
prezentacije učenici će biti zadovoljni načinom obrade gradiva. Časovi
potpomognuti ovim softverom rezultiraće dvostruko boljim rezultatima jer
će učenici shvatiti da je kompletna njihova aktivnost i uključenost
itekako mjerljiva i evidentirana na individualnoj bazi.
Za optimalno održavanje "modernog"
školskog časa poželjno je da svaki učenik ima na raspolaganju računar
ili da se kursevi prilagode mobilnim telefonima.
Ako ni to nije moguće, ovako izrađeni
materijali mogu biti dobar način da se učenici podstaknu na proučavanje
sadržaja od kuće i vrednovanje rada kroz domaću zadaću.
Primjer prezentacije koju sam za 15 min napravio iz perspektive učenika možete pogledati ovdje.
Ovo nije jedini softver koji može da napravi potpuni reinženjering osnovnog, srednjeg i visokog obrazovanja.
Pomenuću još neka slična rješenja, koja u
svom osnovnom paketu (besplatnoj verziji) imaju sasvim pristojan set
funkcionalnosti koje će značajno povećati produktivnost učenika na času.
Zaključak
Računare za škole u Republici Srpskoj obezbjeđuje resorno ministarstvo i društveno odgovorne kompanije. Siguran sam da će broj računara u skorijem periodu biti optimalan za školski rad.
Pronašli smo riješenje za problem tehničke podrške velikog broja računara, računarske opreme i računarskih usluga.
Pronašli smo rješenje, Nearpod koje je u
primjeni na velikom broju svjetskih obrazovnih ustanova a koji
predstavlja jednostavan i intuitivan alat što nastavnicima omogućava
više vremena za praktičan rad sa učenicima i dobar je odabir za
nastavnike srednjih i osnovnih škola ali i fakulteta koji žele
učenike/studente podstaknuti na proaktivno učešće u nastavi. Uslov je
naravno da se izvrši adekvatna obuka nastavnog kadra, koji bi bio u
stanju da koristi pomenute tehnologije ali sve gore navedeno je dovoljan
razlog zašto i naše škole treba da imaju učionicu 21.vijeka.
Što ste tiče rješenja za Problem broj 1, pomozite mi vi.
Vezani tekstovi:
- Da li vaša djeca vole da vježbaju matematiku?
- Ćao roditelji, šta je za zadaću iz matematike?
- Djeca i računari - Opasnost ili šansa?
- Djeca u školi ne uče!
- Nаjbolji nаčin dа se spriječi odliv stanovništva i promjeni mišljenje o društvu jeste dа se djecа vаspitаvаju drugаčije
- Ko još razmišlja o masovnoj besplatnoj edukaciji građana Banjaluke i Republike Srpske?
Коментари
Постави коментар